Johtokunnan varapuheenjohtaja Pentti Hakkarainen
Talouskehitys, sääntelyuudistukset ja pankkiunioni
Luento Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa 18.9.2014
Esitelmärunko; varsinainen esitys voi poiketa tekstistä paikoittain
Talouskehitys, sääntelyuudistukset ja pankkiunioni
[Kalvo 1]
Kansainvälinen finanssikriisi kärjistyi kuusi vuotta sitten. Sen jälkeen kehittyneiden maiden talouskehitys on kaiken kaikkiaan ollut heikkoa ja maailmantalouden kasvu pitkälti nousevien talouksien varassa. Vuosina 2008 ja 2009 koetun jyrkän taantuman jälkeinen elpyminen on ollut epätasaista, ja monissa kehittyneissä talouksissa siinä on ajoittain koettu taka-askelia.
Euroalue pääsi viime vuoden mittaan mukaan kansainväliseen talouskasvuun. Näkymät ovat kuitenkin viime kuukausina jälleen jossain määrin heikentyneet, kun bruttokansantuotteen kasvu pysähtyi toisella vuosineljänneksellä, eivätkä viimeaikaiset indikaattoritiedot viittaa tilanteen nopeaan paranemiseen.
Suomen Pankin toissapäivänä julkistetussa kansainvälisen talouden ennusteessa maailmantalouden kasvun arvioidaan kuluvana vuonna jäävän aiemmin ennustettua hitaammaksi. Kasvun odotetaan kuitenkin kehittyvissä talouksissakin nopeutuvan seuraavien kahden vuoden aikana lähelle pitkän aikavälin keskimääräistä vauhtiaan.
Onko kehittyneiden talouksien viime vuosien heikkous luonteeltaan kokonaisuudessaan väliaikaista? Vai onko syytä odottaa kasvun pysyvän tulevinakin vuosina aiempia vuosikymmeniä hitaampana? Tämä on ollut yksi keskeinen teema viimeaikaisessa kansainvälisessä talouskeskustelussa.
On selvää, että osa viimeksi kuluneiden kuuden vuoden aikaisesta heikkoudesta on ollut suhdanneluonteista, väliaikaista. Toisaalta keskustelussa on tuotu esiin useita tekijöitä, jotka voivat jarruttaa talouskasvua tulevina vuosina. Yksi tällaisista tekijöistä on väestön ikääntyminen. Työikäisen väestön eli 15–64-vuotiaiden määrän kasvu on nyt hidastumassa tai – etenkin Euroopassa – muuttumassa supistumiseksi.
Kehittyneiden talouksien kasvuedellytyksiä on heikentänyt myös kotitalouksien ja yritysten velkaantuneisuus. Velat kasvoivat monessa maassa nopeasti ennen kansainvälisen finanssikriisin alkua. Sen jälkeen velkataakkoja on vähitellen purettu, mutta useissa maissa tämä prosessi on vielä kesken. Yksityisten velkojen lisäksi myös julkiset velat ovat aiempaa suuremmat, mikä osaltaan rajoittaa kasvua tukevan talouspolitiikan edellytyksiä.
Pankkijärjestelmän tila on sekin yksi tekijä, joka voi jarruttaa talouskasvua. Kansainvälisen finanssikriisin myötä pankkien kyky välittää rahoitusta heikkeni monessa maassa. Tilanne on sittemmin parantunut oleellisesti, mutta tämäkään prosessi ei vielä ole ohi. Julkisen vallan rooli rahoitusjärjestelmän toimintaedellytysten luomisessa on keskeinen. Palaan tähän teemaan hetken päästä.
[Kalvo 5]
Kun kasvua jarruttavia tekijöitä näyttää olevan useita, mikä saa Suomen Pankinkin ennustamaan talouskasvun vähittäistä elpymistä – myös Euroopassa? Syyt liittyvät osin suhdannepolitiikkaan: euroalueen rahapolitiikka tulee säilymään pitkään kevyenä, eikä finanssipolitiikan odoteta olevan enää kiristävää. Lisäksi raaka-aineiden hinnat ovat aiempaa matalammat. Euroalueen kasvunäkymiä tukee myös se, että euro on viime kuukausina heikentynyt. Vaikka euroalueen työttömyysaste on edelleen hyvin korkea, se on viimeksi kuluneen vuoden aikana ruvennut vähitellen alenemaan.
[Kalvo 6]
Suomessa bruttokansantuotteen kehitys on viimeksi kuluneiden kuuden vuoden aikana ollut euroalueen keskiarvoa heikompaa. Kansainvälisen ja etenkin Euroopan talouskehityksen vaimeus on näkynyt Suomen viennissä. Maamme talousvaikeuksien taustalla on lisäksi Suomelle erityisiä tekijöitä. Yksi niistä on teollisuuden rakennemuutos – etenkin matkapuhelintuotannon jyrkkä supistuminen. Viennin ja teollisuustuotannon edellytyksiä on heikentänyt myös kustannuskilpailukyvyssä koetut menetykset, kun palkkojen ja yksikkötyökustannusten nousu on ollut kauppakumppanimaihin nähden nopeaa. Myös väestökehitys on Suomessa heikentänyt kasvuedellytyksiä poikkeuksellisen paljon, kun työikäisen väestön määrä on supistunut vuodesta 2010 lähtien.
[Kalvo 7]
Suomen taloudella on silti ollut myös vahvuutensa. Ennen kansainvälisen finanssikriisin alkua yksityiset ja julkiset velkataakat eivät olleet Suomessa kasvaneet samalla tavalla kuin monessa muussa kehittyneessä taloudessa. Lisäksi Suomessa toimivat pankit eivät ole joutuneet suuriin ongelmiin. Kansainvälisen finanssikriisin alkamisen jälkeen pankkilainojen korot ovatkin Suomessa laskeneet poikkeuksellisen paljon ja finanssipolitiikka on voinut olla poikkeuksellisen elvyttävää. Tämä on tukenut kotimaista kysyntää ja vaimentanut työttömyyden pahenemista.
Suomen talousnäkymiä kuitenkin varjostaa se, että Suomen talouskasvun edellytyksiä heikentäneet tekijät ovat suurelta osin pitkäaikaisia. Näitä ongelmia ei voida ratkaista finanssi- ja rahapolitiikan avulla, vaan kasvuedellytysten pitkäaikainen parantaminen edellyttää rakenneuudistuksia.
Viittasin edellä, että pankkijärjestelmän nykyinen tila voi olla joissakin maissa talouskasvua jarruttava tekijä. Kuinka varmistetaan, että pankkisektori tukee vastaisuudessa kasvua ja ettei sen kautta välity juuri koetun kriisin kaltaisia ongelmia reaalitalouteen? Sääntelyn uudistuksilla on tässä keskeinen merkitys.
SÄÄNTELYN VAIKUTUKSET VÄHITTÄISPANKKITOIMINTAAN
Sääntelyn uudistukset vahvistavat vakautta ja parantavat talouskasvun edellytyksiä
[Kalvo 8]
Kun arvioidaan käynnissä olevien finanssisääntelyn uudistusten vaikutusta vähittäispankkitoimintaan ja laajemminkin talouteen, on syytä ottaa lähtökohdaksi uudistusten tavoitteet.
[Kalvo 9]
Maailmantalous ei ole vieläkään täysin toipunut vuonna 2008 kärjistyneestä maailmanlaajuisesta finanssikriisistä. Viimeisin suuri kriisi on kuitenkin vain yksi hyvin lukuisista pankki- ja finanssikriiseistä, joita kehittyneet ja kehittyvät maat ovat vuosien saatossa kokeneet. Tunnettujen pankkikriisitutkijoiden Reinhartin ja Rogoffin vaikutusvaltaisen arvion mukaan maailmassa on vuoden 1800 jälkeen koettu 267 pankkikriisiä, Suomessa näistä viisi.1
Sääntelyn uudistuksilla pyritään pienentämään finanssikriisien todennäköisyyttä ja toteutuvien kriisien haittavaikutuksia kokonaistalouteen. Koska kriisien aiheuttamat taloudelliset kustannukset – inhimillisistä kustannuksista puhumattakaan – ovat hyvin suuria, kriisien todennäköisyyden pienikin supistuminen voi vaikutusarvioiden perusteella merkittävästi kasvattaa bruttokansantuotteen pitkän aikavälin tasoa.2
Yksittäisten pankkien ja kokonaisten pankkijärjestelmien alttius ajautua kriisitilanteisiin on lähtökohtaisesti sitä pienempi, mitä paremmin pankit ovat varautuneet luottotappioihin tai varainhankintansa ehtymiseen riittävillä vakavaraisuus- ja maksuvalmiuspuskureilla. Sen vuoksi pankkien vähimmäisvakavaraisuus- ja maksuvalmiusvaatimusten vahvistaminen on keskeinen osa käynnissä olevia uudistuksia.
Viimeaikaiset, muun muassa Kansainvälisen järjestelypankin tutkijoiden tekemät, selvitykset ovat myös osoittaneet, että vakavaraisimmat pankit ovat parhaiten pystyneet ylläpitämään luotonantoaan finanssikriisin ja Euroopan valtionvelkakriisin jälkeisessä vaikeassa toimintaympäristössä.3 Siten pankkien vakavaraisuusvaatimusten vahvistaminen parantaa, eikä – toisin kuten usein virheellisesti väitetään – heikennä pankkien kykyä myöntää luottoja.
Suurimmat ja monimutkaisimmat rahoituslaitokset olivat ennen finanssikriisiä ns. liian suuria kaatumaan. Finanssikriisin yhteydessä useita suuria rahoituslaitoksia jouduttiin pelastamaan veronmaksajien varoilla. Julkisen vallan suurille rahoituslaitoksille tarjoamat julkilausumattomat turvaverkot heikensivät markkinakuria, kannustivat suuria rahoituslaitoksia ottamaan liiallisia riskejä ja alensivat osaltaan niiden varainhankinnan kustannuksia.4
Liian suuri kaatumaan -ongelmaa pienennetään muun muassa systeemisesti merkittäville rahoituslaitoksille asetettavilla lisäpääomavaatimuksilla. Myös monet muut sääntelyn uudistuksista kohdistuvat käytännössä ankarammin suuriin kuin pieniin rahoituslaitoksiin. Siten uudistukset tasoittavat kilpailun edellytyksiä suurten ja pienten toimijoiden välillä.
Finanssikriisi paljasti karulla tavalla Euroopan finanssiarkkitehtuurin rakenteellisen ongelman: pankkien kansallinen valvonta ja kriisinratkaisu eivät riitä maailmassa, jossa pankit toimivat kansainvälisesti. Pankkiunioni, jota tarkastelen seikkaperäisemmin jäljempänä, siirtää pankkien valvontaa ja kriisienhallintaa kansainväliselle tasolle. Tämä tulee näkymään myös suomalaisten vähittäispankkien valvonnassa.
[Kalvo 10]
Kaikkiaan sääntelyuudistusten tavoitteena ei ole antaa rahoitussektorille kollektiivista rangaistusta joidenkin rahoituslaitosten ja markkinaosapuolten tekemistä aiemmista virheistä, vaan edistää rahoitusjärjestelmän vakautta ja siten talouskasvun edellytyksiä. Jos näissä tavoitteissa onnistutaan, se tulee hyödyttämään sekä kansalaisia, rahoituslaitoksia että koko kansantaloutta.
Uudistuksilla korjataan pankkitoiminnan ylilyöntejä
[Kalvo 11]
Eurooppalainen pankkitoiminta kehittyi finanssikriisiä edeltäneinä vuosikymmeninä monilla tavoin väärään suuntaan. Suotuisa makrotaloudellinen toimintaympäristö ja salliva sääntely kannustivat pankkeja kasvattamaan luotonantoaan, taseitaan ja velkaantuneisuuttaan jälkikäteen arvioituna liiallisesti.
Runsaan luotonannon ja velkaantumisen seurauksena pankkien tappionsietokyky heikkeni, liian suuri kaatumaan -ongelmat pahenivat ja kohtuuttoman paljon varoja ohjautui tuotannollisten investointien sijasta asunto- ja arvopaperimarkkinoille paisuttamaan kestämättömiä varallisuushintakuplia. Pankkisektorin lisääntynyt keskittyneisyys puolestaan lisäsi pankkien välisiä keskinäisiä kytkentöjä, mikä myöhemmin edesauttoi finanssikriisin leviämistä rahoituslaitosten välillä ja yli maiden rajojen.
Pankkisektorin liiallinen kasvu voi olla haitallista rahoitusjärjestelmän vakauden lisäksi myös pitkän aikavälin talouskasvulle. Viimeaikaisten tutkimusten perusteella ylisuuri pankkisektori voi (i) kohdentaa rahoitusta liiallisesti asuntomarkkinoille yritysten rahoittamisen sijasta (ii) kärsiä vakavammista pankkikriiseistä kuin pienempi pankkisektori ja jopa (iii) rekrytoida liian suuren osan lahjakkaista työntekijöistä talouden muiden sektoreiden kustannuksella.
Muun muassa Euroopan järjestelmäriskikomitean tuoreen raportin mukaan Euroopan pankkisektorin koko on saattanut ylittää kriittisen tason, jonka jälkeen pankkisektorin lisäkasvu pikemminkin heikentää kuin parantaa talouden pitkän aikavälin kasvumahdollisuuksia.5
Suomen pankkien kunniaksi on todettava niiden toimineen hyvin ja vastuullisesti. Suomalaisten pankkien vakavaraisuus, maksuvalmius ja kannattavuus ovat korkeaa kansainvälistä tasoa. Suomalaiset pankit ovat välttäneet pankkien monissa muissa maissa tekemät virheet.
Vaikka suomalaiset pankit olivat lainausmerkeissä ”syyttömiä” finanssikriisin tapahtumille, se ei tarkoita sitä, etteivätkö kriisin käynnistämät sääntelyn uudistukset hyödyttäisi myös Suomen taloutta ja rahoituslaitoksia. Suomen talous on hyvin riippuvainen ulkomaankaupasta. Suuri osa sääntelyuudistusten hyödyistä tuleekin sitä kautta, että ne pienentävät maailman- tai Euroopan laajuisten finanssikriisien todennäköisyyttä ja niiden välittymistä Suomen talouteen.
Merkityksetöntä ei ole myöskään se, että sääntelyn uudistukset osaltaan parantavat pankkitoiminnan nauttimaa yleistä hyväksyntää. Olipa elinkeino yhteiskunnan kannalta kuinka tärkeä hyvänsä, se ei pitkällä aikavälillä voi toimia hyvin ilman yleistä luottamusta.
Hyvin asiansa hoitaneet pankit hyötyvät sääntelyn uudistuksista
[Kalvo 12]
Kaiken kaikkiaan näkisin, että suomalaiset vähittäispankit saattavat kuulua sääntelyn ja valvonnan uudistuksista eniten hyötyviin pankkeihin.
Uudistukset suosivat taseiltaan ja hallinnoltaan vahvoja, peruspankkitoimintaa harjoittavia pankkeja. Lisäksi suomalaiset pankit täyttävät tiukentuneet vakavaraisuus- ja muut vaatimukset pääosin jo nyt. Uudistukset myös tasaavat kilpailun edellytyksiä erikokoisten pankkien välillä.
Toki on myönnettävä, että sääntelyn uudistukset on tehty pitkälti suurten pankkien liiketoiminnan näkökulmasta. Viranomaisten on syytä arvioida, missä määrin vaatimuksia on syytä ja mahdollista suhteellisuusperiaatetta noudattaen kohtuullistaa pienten vähittäispankkien osalta. Uudistukset eivät myöskään saisi vähentää pankkien välistä kilpailua tai heikentää pankkien kannustimia tehostaa toimintaansa.
[Kalvo 13]
Suomalaisten vähittäispankkien merkitys Suomen taloudelle tulee pysymään suurena myös muuttuvassa toiminta- ja sääntely-ympäristössä. Tässä yhteydessä haluaisin korostaa erityisesti vähittäispankkien tärkeää asemaa PK-yritysten rahoituslähteenä. Suomen talous tarvitsee nyt kipeästi uutta kasvua ja yrittäjyyttä. PK-yritykset ovat tärkeä uuden kasvun ja työllisyyden lähde.
Pankkien merkitys PK-yritysten luotonantajina on erityisen suuri nykyisen kaltaisissa vaikeissa taloudellisissa olosuhteissa, jolloin rahoitusta on vaikea saada muista rahoituslähteistä. Suomen talouden kasvunäkymien kannalta olisi toivottavaa, että yritysrahoitus olisi ja pysyisi riittävän keskeisessä asemassa Suomessa toimivien pankkien strategisissa suunnitelmissa.
[Kalvo 14]
Koska pankit ja rahoitusmarkkinat toimivat Euroopassa hyvin kansainvälisesti, muualla syntyvät häiriöt välittyvät voimakkaasti meillekin. Tämän vuoksi on suomalaisestakin näkökulmasta tärkeää, että toimitaan määrätietoisesti häiriöiden ja ongelmien sekä niiden leviämisen estämiseksi Euroopan tasolla. Myös pankeille on hyödyksi, että kilpailuolosuhteet saadaan mahdollisimman yhdenmukaisiksi.
PANKKIUNIONIN MERKITYS SUOMESSA
2 Ks. esim. Baselin pankkivalvontakomitea (2010) An assessment of the long-term economic impact of stronger capital and liquidity requirements, www.bis.org.
3 Ks. esim. Cohen (2013) How have banks adjusted to higher capital requirements? BIS Quarterly Review, September 2013.
4 Ks. esim. Euroopan komissio (2014). Implicit subsidies: drivers, distortions, and empirical evidence. Commission Staff Working Document, Annex A4.1
5 Euroopan järjestelmäriskikomitea (2014) Is Europe overbanked? Reports of the Advisory Scientific Committee, No 4, June 2014.