Suomessa lasketaan liikkeeseen muiden euromaiden kanssa kahden euron erikoisraha Rooman sopimuksen 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Kukin euromaa lisää oman maansa nimen teettämäänsä erikoisrahaan. Rahan arvopuoli on sama kuin kahden euron käyttörahan arvopuoli.

Erikoisrahan ns. kansallisella puolella kuvataan kuuden perustajajäsenmaan edustajien allekirjoittamaa sopimusta. Taustalla on kuvio, joka tuo mieleen Michelangelon suunnitteleman Piazza del Campidoglion aukion kiveyksen. Rooman sopimus allekirjoitettiin tällä aukiolla 25.3.1957.

Erikoisrahaa lyödään Suomessa 1 400 000 kappaletta. Suomen Pankki laskee 26.3.2007 alkaen liikkeeseen 800 000 erikoiskolikkoa normaalien rahahuollon kanavien kautta vaihtorahana ja 600 000 erikoiskolikkoa suomalaisten liikepankkien kautta tukkutoimituksina. Kansalaisten käyttöön erikoisraha tulee pääosin vaihtorahana kaupasta. Sitä voi myös halutessaan ostaa rahaliikkeistä.

Kahden euron kolikon kansallisen puolen kuva-aiheen vaihdolla euromaat voivat juhlistaa merkittävää tapahtumaa tai henkilöä. Tätä ennen Suomi on lyönyt kolme erikoisrahaa. Ensimmäinen laskettiin liikkeeseen EU:n laajentumisen kunniaksi kesällä 2004, toinen YK:n 60-vuotispäivän ja Suomen 50 vuotta kestäneen YK-jäsenyyden kunniaksi syksyllä 2005 ja kolmas lokakuussa 2006 äänioikeuden 100-vuotisjuhlien kunniaksi. Erikoisrahat ovat laillisia maksuvälineitä kaikissa euroalueen maissa.

Lisätietoja antaa budjettisihteeri Marja Kirppu valtiovarainministeriöstä, puh (09) 1603 3045, sekä holvipäällikkö Kyösti Norhomaa Suomen Pankista, puh. 010 831 3413.

Linkit:
Kuva uudesta erikoisrahasta (JPEG)
Kaikkien maiden erikoisrahat: http://www.ecb.int/bc/euro/coins/comm/html/index.fi.html