Suomen Pankki järjestää 200-vuotisjuhlakonferenssin ”Monetary policy under resource mobility” Helsingissä 5.–6.5.2011.

Kansainvälisessä konferenssissa käsitellään kolmea keskuspankkitoiminnan keskeistä aluetta: kokemukset maailmantalouden murroksista, rahapolitiikka ja rahoitusmarkkinat. Tilaisuuden lopuksi on paneelikeskustelu, jonka aiheena ovat rahoitustekijät ja talouskasvu.

Konferenssiin osallistuu kansainvälisesti tunnettujen keskuspankkijohtajien lisäksi huipputason akateemikkoja.

Euroopan keskuspankin pääjohtaja Jean-Claude Trichet pitää illallispuheen torstaina, ja Englannin pankin pääjohtaja Mervyn King pitää puheen perjantaina. Konferenssin pääpuhuja on Yhdysvaltain keskuspankin johtokunnan varapuheenjohtaja Janet Yellen.

Konferenssiin osallistuvat paneelikeskustelujen puheenjohtajina, alustajina, kommentoijina ja panelisteina mm. seuraavat keskuspankkien pääjohtajat Jens Weidmann (Saksan keskuspankki), Christian Noyer (Ranskan keskuspankki), Mario Draghi (Italian keskuspankki), Masaaki Shirakawa (Japanin keskuspankki), Sergey M. Ignatiev (Venäjän keskuspankki), Augustin Carstens (Meksikon keskuspankki), Athanasios Orphanides (Kyproksen keskuspankki), Mark Carney (Kanadan keskuspankki), Stefan Ingves (Ruotsin keskuspankki), Nout Wellink (Alankomaiden keskuspankki) ja Stanley Fischer (Israelin keskuspankki).

Konferenssiin osallistuvat mm. seuraavat akateemikot: professori Barry Eichengreen (University of California, Berkeley), Carl E. Walsh (University of California, Santa Cruz), Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology, MIT), Philippe Aghion (Harvard University) ja Martin Hellwig (Max Planck Institute for Research on Collective Goods).

Konferenssin päättävän paneelikeskustelun puheenjohtaja on johtava taloustoimittaja Steve Liesman (CNBC).

Konferenssia isännöi Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen. Johtokunnan jäsen Seppo Honkapohja toimii konferenssin ensimmäisen paneelikeskustelun puheenjohtajana.

Tilaisuus on kutsuvieraille.

Lisätietoja: johtokunnan jäsen Seppo Honkapohja, puh. 010 831 2005, tai tutkimuspäällikkö Jouko Vilmunen, puh. 010 831 2594.