Lahden yhteiskoulun lukion joukkue on voittanut Generation €uro -kilpailun Suomen finaalin. Toiseksi sijoittui Helsingin Suomalaisen yhteiskoulun joukkue ja kolmanneksi Olarin lukion joukkue. Loppukilpailu järjestettiin Suomen Pankin rahamuseossa 3.5.2012.

Generation €uro -kilpailu on 11 euromaassa järjestettävä rahapolitiikkaan liittyvä joukkuekilpailu 16–19-vuotiaille opiskelijoille. Ympäri Euroopan järjestettävissä kilpailuissa viisihenkisten joukkueiden tehtävänä on esitellä ehdotus EKP:n neuvoston korkopäätökseksi sekä mahdollisiksi muiksi rahapoliittisiksi toimiksi. Suomessa kilpailun järjesti Suomen Pankki. Suomen loppukilpailu järjestettiin samana päivänä kuin EKP:n neuvoston rahapoliittinen kokous Barcelonassa Espanjassa.

”Voittajajoukkuetta valittaessa kilpailun raati kiinnitti erityistä huomiota joukkueen esittämän rahapoliittisen päätöksen taustalla oleviin analyyseihin ja perusteluihin”, totesi arvosteluraadin puheenjohtajana toiminut Suomen Pankin johtokunnan jäsen Seppo Honkapohja kilpailun palkintojenjakotilaisuudessa.

Generation €uro  kilpailu on osa talousosaamisen edistämisen ohjelmaa, jonka avulla Suomen Pankki kannustaa nuoria perehtymään talouden toimintaan. Talousosaaminen on tullut entistä tärkeämmäksi finanssikriisin myötä. Generation €uro -kilpailun kautta nuoret oppivat hahmottamaan rahapolitiikan vaikutusta euroalueen talouteen ja keskuspankkien toimintaa yleensä.

Kilpailuun osallistui joukkueita 30 oppilaitoksesta. Kilpailun ensimmäinen kierros oli internetissä järjestetty visa ja toinen kierros esseetehtävä. Loppukilpailuun selvisi kolme parasta joukkuetta.

Voittajajoukkueessa kilpailivat Jesper Kontinen, Juha Leppänen, Valtteri Oesch, Ari Piik ja Markus Weckman. Opettajajäsenenä joukkuetta ohjasi Lauri Tervakangas. Voittajajoukkue opettajineen sai palkinnoksi tutustumismatkan Euroopan keskuspankkiin Frankfurtiin. Joukkue tapaa Frankfurtissa myös EKP:n pääjohtajan Mario Draghin. Kaksi muuta loppukilpailuun selvinnyttä joukkuetta palkittiin kirjalahjakorteilla.

Lisätietoja:
tiedottaja Iina Lario, puh. 010 831 2689.

Kuvia Generation €uro -kilpailun voittajajoukkueesta Suomen Pankin rahamuseossa
http://www.suomenpankki.fi/globalassets/fi/suomen_pankki/yleisopalvelut/kouluyhteistyo/Documents/high_res.zip (18,5 Mb)