Suomen Pankin 200-vuotista historiaa käsittelevän teoksen toinen osa, Parlamentin pankki, on ilmestynyt.

Teoksen ovat kirjoittaneet tunnettu pankkihistorioitsija, valtiot. toht. Antti Kuusterä ja Suomen Pankin johtokunnan neuvonantaja, valtiot. toht. Juha Tarkka. Historiateoksen on kustantanut Otava.

Nyt julkaistun historiateoksen toinen osa käsittelee Suomen Pankin historiaa toisesta maailmansodasta 1990-luvun loppuun saakka. Teoksen ensimmäinen osa Keisarin kassasta keskuspankiksi julkaistiin huhtikuussa 2011.

Uudessa teoksessa kerrotaan, miten talvisodan syttyminen merkitsi selvää käännettä myös Suomen Pankissa, jonka toiminta suunnattiin sotaponnistusten rahoittamiseen. Rauhan palattua Suomi siirtyi neuvottelutalouteen, jossa eri yhteiskuntaryhmiä edustaneiden järjestöjen merkitys talouspolitiikassa korostui. Päätökset valuuttakursseista ja koroista politisoituivat uudella tavalla, ja eduskuntaryhmien ote Suomen Pankista tiivistyi.

Teoksessa käsitellään laajasti Suomen IMF-ohjelmaa 1970-luvun maksutasekriisin aikaan ja esitetään uutta tietoa rahamarkkinoiden vapauttamiseen johtaneista tapahtumista 1980-luvulla.

1990-luvun lama muutti jälleen kaiken. Talouden romahtaessa korot olivat taivaissa ja valuuttavaranto supistui uhkaavasti. Lopulta edessä oli pakkodevalvaatio ja vakaan markan aika päättyi. Pankkikriisin hellittäessä Suomi haki Euroopan unionin jäsenyyttä ja lähti kymmenen muun maan kanssa mukaan talous- ja rahaliiton kolmanteen vaiheeseen. Suomen Pankille tämä merkitsi täysin uudenlaista haastetta, jäsenyyttä koko euroalueen rahapolitiikkaa toteuttavassa eurojärjestelmässä.

Suomen Pankki 200 vuotta  historiateoksen toinen osa esitellään yleisölle Suomen Pankin Talouskirja Nyt  keskustelutilaisuudessa pankin rahamuseossa tiistaina 20.3.2012 kello 17.30 (os. Snellmaninkatu 2). Kuusterän ja Tarkan kanssa keskustelee pankin pääjohtaja Erkki Liikanen.

Lisätietoja: Suomen Pankin viestintä, puh. 010 195 701.