Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun joukkue on voittanut Generation €uro -kilpailun Suomen finaalin. Tasaväkisen kilpailun muut finalistit olivat Lahden yhteiskoulun lukion joukkue ja Ålands lyceumin joukkue. Loppukilpailu järjestettiin Suomen Pankin rahamuseossa 2.4.2019. Voittajan valitsi Suomen Pankin asiantuntijaraati.

Voittajajoukkue saa palkinnoksi tutustumismatkan Euroopan keskuspankkiin Frankfurtiin. EKP:hen pääsevät tutustumaan Kaius Kumpulainen, Otto Muurinen, Santeri Vakkilainen ja Oliver Watson. Opettajajäsenenä joukkuetta ohjasi Harri Korpisaari. Kaksi muuta loppukilpailuun selvinnyttä joukkuetta palkittiin kirjalahjakorteilla.

”Suomen Pankille aktiivinen vuorovaikutus kansalaisten ja yhteiskunnan kanssa on tärkeää. Pyrimme edistämään nuorten talousosaamista monella tasolla. Tämän kilpailun kautta opiskelijat oppivat hahmottamaan rahapolitiikan vaikutusta euroalueen talouteen ja tuntemaan keskuspankkien toimintaa”, sanoi Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn avauspuheenvuorossaan.

Generation €uro -joukkuekilpailussa testataan opiskelijoiden perehtyneisyyttä rahapolitiikkaan. Kilpailu muistuttaa monella tavalla keskuspankin ekonomistin päivittäistä työtä: kilpailijat seuraavat ja analysoivat laaja-alaisesti taloutta ja rahataloutta sekä haastavat omia ja muiden näkemyksiä.

Kilpailu järjestetään vuosittain 10 euromaassa 16–19-vuotiaille opiskelijoille. Joukkueiden tehtävänä on valmistella ja esitellä ehdotus EKP:n neuvoston korkopäätökseksi sekä mahdollisiksi muiksi rahapoliittisiksi toimiksi.

Kilpailun ensimmäinen kierros järjestettiin verkossa tietovisana, johon osallistui Suomesta 37 joukkuetta 12 koulusta. Toisella kierroksella joukkueet tekivät analyysitehtävän, jonka kilpailun raati pisteytti. Loppukilpailuun selvisi kolme parasta joukkuetta.

Lisätietoja antaa vanhempi viestintäasiantuntija Richard Brander, puh. 09 183 2206.