Verksamheten vid Finlands Banks kontor i Åbo upphör senast vid slutet av 2007. Kontoret kan stängas redan tidigare om de parter som ansvarar för kontanthanteringen i regionen är införstådda med det nya upplägget. Enligt den utvecklingsplan för kontantförsörjningen som Finlands Bank har tagit fram finns inte förutsättningar för någon fortsatt verksamhet vid Åbokontoret.

Flödet av kontanter via kontoret i Åbo har minskat under de senaste åren och ger inte längre full sysselsättning för kontorets sex anställda. Betydande investeringar i maskiner och reparationer skulle krävas för att hålla kvar tjänsterna och modernisera rutinerna.

Åbokontoret är ett av bankens fem regionkontor som tillsammans svarar för grossisttjänsterna för banker och andra kontantförsörjningsparter inom kontanthanteringen i Finland.

”Åbokontoret är Finlands Banks minsta regionkontor och dess kapacitet har inte utnyttjats fullt ut. Kontorets existensmöjligheter har noga kartlagts, men varken ekonomiska eller praktiska förutsättningar finns för en fortsatt verksamhet. Nedläggningen leder inte till några uppsägningar”, säger Matti Louekoski, vice ordförande och ledamot med ansvar för kontantförsörjningen i Finlands Banks direktion.

Finlands Bank söker säkerställa att nedläggningen av Åbokontoret inte skall påverka kundservicen i kontantförsörjningen för Västra Finland. Motsvarande tjänster kan organiseras genom ett utökat depåsystem och via Finlands Banks regionkontor i Vanda och Tammerfors.

Närmare upplysningar:
Matti Louekoski, direktionens vice ordförande, telefon 010 831 20 05.