Förbundet för lärarna i historia och samhällslära
Finlands Bank
Finansbranschens Centralförbund

Segraren i den riksomfattande Ekonomigurutävlingen för gymnasieelever har utsetts. Ekonomiguru för 2009 blev Eero Nurmi från Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsingfors. Eetu Jämsén från Jyväskylän Lyseon lukio, Jyväskylä kom tvåa och Tapio Melgin från Sibelius-lukio, Helsingfors trea.

Finalen hölls i Helsingfors i två dagar. I det skriftliga provet på torsdagen den 15 januari fick finalisterna redogöra för strukturen i Finlands industri och export. I det muntliga provet på fredagen fick tävlingsdeltagarna parvis debattera om kollektivtrafikavgifternas vara eller icke vara och för- och nackdelarna med sänkt matmoms.

Ekonomigurutävlingen hölls för tolfte gången. Till de riksomfattande uttagningstävlingarna den 2 december 2008 hade 88 gymnasier och ett tusental elever anmält sig. Bland de bästa hade sedan 10 finalister utsetts av en jury tillsatt av Förbundet för lärarna i historia och samhällslära (FLHS).

Finalister:

1. Eetu Jämsén, Jyväskylän Lyseon lukio, JYVÄSKYLÄ
2. Janne Karkkolainen, Etelä-Tapiolan lukio, ESBO
3. Simon Lönnvik, Pedersöre gymnasium, PEDERSÖRE
4. Tapio Melgin, Sibelius-lukio, HELSINGFORS
5. Justus Mutanen, Lyseonpuiston lukio, ROVANIEMI
6. Eero Nurmi, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, HELSINGFORS
7. Sakari Rokkanen, Tikkurilan lukio, VANDA
8. Valtteri Taube, Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, ULEÅBORG
9. Anssi Tossavainen, Kastellin lukio, ULEÅBORG
10. Ville Virkkala, Vaasan lyseon lukio, VASA

Tävlingen arrangeras av Förbundet för lärarna i historia och samhällslära FLHS rf, Finlands Bank och Finansbranschens Centralförbund. Också Ekonomijournalisterna stöder tävlingen. Tävlingen syftar till att på ett roligt men krävande sätt inspirera gymnasieeleverna att studera ekonomi.

Upplysningar:
informatör Iina Lario, Finlands Bank, telefon 010-831 26 89
kommunikationschef Kristiina Siikala, Finansbranschens Centralförbund, telefon 020-793 42 73.