Finlands Bank arrangerar en internationell konferens i Helsingfors den 5–6 maj 2011 med anledning av sitt 200-årsjubileum.

Konferensen "Monetary policy under resource mobility" behandlar tre nyckelteman inom centralbanksverksamheten: lärdomar från de globala omvälvningarna, penningpolitik och finansmarknad. Konferensen avslutas med en paneldiskussion om finansiella faktorer och ekonomisk tillväxt.

Bland de inbjudna konferensdeltagarna finns både internationellt kända centralbankschefer och ledande akademiker.

Europeiska centralbankens ordförande Jean-Claude Trichet håller ett anförande på torsdagen och brittiske centralbankschefen Mervyn King på fredagen. Huvudtalare är vice ordföranden i amerikanska centralbankens direktion Janet Yellen.

Som sessionsordförande, inledare, kommentatorer och paneldeltagare medverkar centralbankscheferna Jens Weidmann (Tyskland), Christian Noyer (Frankrike), Mario Draghi (Italien), Masaaki Shirakawa (Japan), Sergey M. Ignatiev (Ryssland), Augustin Carstens (Mexico), Athanasios Orphanides (Cypern), Mark Carney (Kanada), Stefan Ingves (Sverige), Nout Wellink (Nederländerna) och Stanley Fischer (Israel).

Den akademiska världen företräds av bland annat professorerna Barry Eichengreen (University of California, Berkeley), Carl E. Walsh (University of California, Santa Cruz), Bengt Holmström (Massachusetts Institute of Technology, MIT), Philippe Aghion (Harvard University) och Martin Hellwig (Max Planck Institute for Research on Collective Goods).

Ordförande för den avslutande paneldiskussionen är ledande ekonomijournalisten Steve Liesman från CNBC.

Värd för konferensen är Finlands Banks chefdirektör Erkki Liikanen.  Professor, direktionsmedlem Seppo Honkapohja är ordförande under den första sessionen.

Konferensen riktar sig till inbjudna gäster.

Upplysningar: direktionsmedlem Seppo Honkapohja, telefon 010 831 20 05, och forskningschef Jouko Vilmunen, telefon 010 831 25 94.