Laget från Lahden yhteiskoulun lukio har vunnit den finländska finalen i tävlingen Generation €uro. Laget från Helsingin Suomalainen yhteiskoulu kom på andra och laget från Olarin lukio på tredje plats. Finalen hölls i Finlands Banks myntmuseum den 3 maj 2012.

Generation €uro är en lagtävling om penningpolitik som arrangeras i 11 euroländer för elever i åldern 16–19 år. I tävlingar som arrangeras runt om i Europa ska fempersoners lag presentera ett förslag till ECB-rådets räntebeslut och eventuella andra penningpolitiska åtgärder. Tävlingsarrangör i Finland var Finlands Bank. Den finländska finalen arrangerades samma dag som ECB-rådets penningpolitiska sammanträde i Barcelona i Spanien.

”I valet av det segrande laget fäste juryn särskild uppmärksamhet vid de analyser och motiveringar som laget uppgav till grund för det föreslagna penningpolitiska beslutet”, konstaterade Seppo Honkapohja, medlem i Finlands Banks direktion och ordförande för tävlingsjuryn, vid prisutdelningen.

Tävlingen Generation €uro ingår i programmet för ökad ekonomisk kompetens, genom vilket Finlands Bank vill inspirera ungdomar att studera de ekonomiska processerna. Kunskaper i ekonomi har blivit allt viktigare i finanskrisens dagar. Genom Generation €uro får ungdomarna en uppfattning om penningpolitikens inverkan på ekonomin i euroområdet och centralbankernas verksamhet i allmänhet.

I tävlingen deltog lag från 30 skolor. Den första tävlingsomgången var en frågetävling på internet och den andra omgången en essäuppgift. De tre bästa lagen tog sig till final.

I det vinnande laget deltog Jesper Kontinen, Juha Leppänen, Valtteri Oesch, Ari Piik och Markus Weckman. Laget leddes av deltagande läraren Lauri Tervakangas. Det vinnande laget och läraren vann en studieresa till Europeiska centralbanken i Frankfurt. Där får laget träffa ECB-rådets ordförande Mario Draghi. De två övriga finallagen belönades med bokcheckar.

Upplysningar:
Informatör Iina Lario, Finlands Bank, telefon 010 831 26 89

Bilder från Generation €uro-finalen i Finlands Banks myntmuseum
http://www.suomenpankki.fi/globalassets/fi/suomen_pankki/yleisopalvelut/kouluyhteistyo/Documents/high_res.zip (18,5 Mb)