Förbundet för lärarna i historia och samhällslära
Finlands Bank
Finansbranschens Centralförbund

Finalisterna i den riksomfattande Ekonomigurutävlingen 2013 för gymnasieelever har utsetts. Tio elever från olika gymnasier runt om i Finland har tagit sig vidare från uttagningstävlingen. I årets ekonomitävling för gymnasieelever deltog 120 gymnasier och cirka 900 elever. Syftet med tävlingen är att väcka ungdomars intresse för ekonomi.

Finalisterna i alfabetisk ordning:

•  Jere Huovinen, Kastellin lukio, Uleåborg
•  Mikko Ilmonen, Ressun lukio, Helsingfors
•  Jussi Lundstedt, Turun normaalikoulu, Åbo
•  Antti Luukkanen, Helsingin normaalilyseo, Helsingfors
•  Jaakko Markkanen, Äänekosken lukio, Äänekoski
•  Lucas Mattsson, Ålands Lyceum, Mariehamn
•  Eemil Nuuttila, Etelä-Tapiolan lukio, Esbo
•  Julius Rissanen, Munkkiniemen yhteiskoulu, Helsingfors
•  Joona Suhonen, Tampereen klassillinen lukio, Tammerfors
•  Pauli Xu, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsingfors

Den riksomfattande uttagningen ägde rum i gymnasierna den 16 januari 2013. Deltagarna skulle bland annat bedöma utvecklingen av den finska exportindustrins konkurrenskraft sedan införandet av euron (länk till tävlingsfrågorna).

Finalen hålls i Helsingfors den 28 februari–1 mars 2013 då Ekonomigurun 2013 utses bland de 10 finalisterna.

Gymnasieeleverna tävlar i ekonomiska kunskaper i Ekonomigurutävlingen redan för sextonde gången. Arrangörer är Finlands Bank, Finansbranschens Centralförbund och Förbundet för lärarna i historia och samhällslära. Tävlingen stöds också av Ekonomijournalisterna och Finlands Gymnasistförbund.

Upplysningar:
informatör Iina Lario, Finlands Bank, telefon 010 831 2689,
kommunikationschef Kristiina Siikala, Finansbranschens Centralförbund, telefon 020 793 4273,
verksamhetsledare Kirsi Ruhanen, Förbundet för lärarna i historia och samhällslära, telefon 044 303 1789.