Laget från Ålands lyceum har vunnit den finländska finalen i tävlingen Generation €uro. De övriga finalisterna i den jämna tävlingen var laget från Etelä-Tapiolan lukio och laget från Mäkelänrinteen lukio. Finalen hölls i Finlands Banks myntmuseum den 5 mars 2018. Vinnaren valdes av en jury bestående av experter på Finlands Bank. Ordförande för juryn var Olli Rehn, vice ordförande i Finlands Banks direktion.

Det vinnande laget får i pris en studieresa till Europeiska centralbanken i Frankfurt. I vinnarlaget som får besöka ECB tävlade Elin Boman, Alex Johansson, Melker Lundberg och Emil Rönnberg. Laget leddes av deltagande läraren Anders Casén. De två övriga finallagen belönades med bokpresentkort.

"Generation €uro-tävlingen ger ungdomarna möjlighet att få en inblick i hur ekonomiska beslut fattas i praktiken. De färdigheter som erhållits genom tävlingen uppmuntrar de unga att följa med i ekonomin också senare i livet", sade vice ordföranden i Finlands Banks direktion Olli Rehn vid prisutdelningen.

Generation €uro är en lagtävling som testar elevernas kunskaper om penningpolitik. Tävlingen påminner på många sätt om centralbanksekonomernas dagliga arbete: de tävlande gör en omfattande uppföljning och analys av det ekonomiska och det monetära läget och utmanar sina egna och andras uppfattningar.

Generation €uro-tävlingen arrangeras årligen i 11 euroländer för elever i åldern 16–19 år. Fyrmannalagen har i uppgift att förbereda och presentera ett förslag till ECB-rådets räntebeslut och eventuella andra penningpolitiska åtgärder.

Tävlingsarrangör i Finland är Finlands Bank, som strävar efter att främja ungdomars kunskaper i ekonomi. Genom tävlingen får ungdomarna en uppfattning om penningpolitikens inverkan på ekonomin i euroområdet och centralbankernas verksamhet i allmänhet.

Den första tävlingsomgången var en frågetävling på internet och i den deltog 20 lag från 10 skolor i Finland. Den andra omgången utgjordes av en analysuppgift, som tävlingsjuryn poängsatte. De tre bästa lagen tog sig till final.

Upplysningar: chef för intressentkommunikation Iina Lario, telefon 09 183 2689.