Bankfullmäktige reser till Washington D.C. och New York den 16–22 oktober 2022. Under resan träffar bankfullmäktige företrädare för amerikanska centralbanken Federal Reserve och Federal Reserves regionala bank i New York och bekantar sig med Internationella valutafonden (IMF). Under dessa besök informerar sig bankfullmäktige om bland annat framtidsutsikterna för USA:s ekonomi och den globala ekonomin, USA:s penning- och finanspolitik samt den senaste utvecklingen inom finanssektorn och det internationella finanssystemet.

Bankfullmäktige besöker också New York-börsen (NYSE) och forskningsinstitutet Brookings Institution. Diskussioner kommer att föras om bland annat framtidsutsikterna för USA:s aktiemarknad, landets ekonomiska situation och ekonomiska politik samt USA:s syn på de globala ekonomiska utmaningarna mot bakgrund av de ökade geopolitiska spänningarna. Vidare besöker bankfullmäktige USA:s finansministerium och Förenta nationerna (FN) och för diskussioner med företrädare för finansbranschen.

Resan leds av bankfullmäktiges ordförande Antti Lindtman. På resan deltar fyra bankfullmäktigeledamöter, bankfullmäktiges rådgivare och två sekreterare samt medlemmarna i Finlands Banks direktion.

Ytterligare upplysningar lämnas av bankfullmäktiges sekreterare Kimmo Virolainen, kimmo.virolainen@bof.fi, telefon 09 183 22 70.