Suomen Pankki on Suomen rahaviranomainen, jonka tehtävä on setelien ja kolikoiden liikkeeseenlasku. Se huolehtii myös Suomen rahahuollosta yhteistyössä pankkien ja muiden rahahuollon toimijoiden kanssa. Suomen Pankki on myös maksu- ja selvitysjärjestelmien yleisvalvoja sekä pankkien välisen maksujärjestelmän ylläpitäjä (TARGET2).

Suomen Pankin sähköisen maksamisen linjaukset

Suomen Pankin sähköisen maksamisen linjaukset: 1. Eri tilanteisiin sopivat maksutavat, jotka palvelevat myös eri käyttäjäryhmiä. 2. Koko yhteiskunnan kannalta tehokkaat maksamisen järjestelmät. 3. Turvalliset ja luotettavat sähköiset maksutavat. 4. Kuluttajien oman talouden hallinnan tukeminen ja väärinkäytöksiltä suojaaminen.

Lue lisää sähköisen maksamisen linjauksista johtokunnan jäsen Tuomas Välimäen puheesta: Sähköisen maksamisen linjaukset, avauspuhe Maksufoorumissa 25.5.2022

Suomen Pankin käteislinjaukset

Suomen Pankin linjaukset käteispalveluiden ylläpitämiseksi: 1. Pankin asiakkaalla on oikeus nostaa ja tallettaa käteistä omalle tililleen. 2. Asiakkaalla on oikeus kohtuulliseen määrään ilmaisia käteisnostoja. 3. Pienyrittäjät ja yhdistykset tulee rinnastaa yksityisasiakkaiksi käteispalveluissa. 4. Kaikkien tulee voida nostaa tasapuolisesti käteistä kaupan kassalta. 5. Käteinen tulee hyväksyä maksutapana kansalaisen kannalta merkittävissä palveluissa.

Lue lisää käteislinjauksista johtokunnan jäsen Tuomas Välimäen puheesta: Maksamisen murros, 28.11.2018.