Förbundet för lärarna i historia och samhällslära
Finlands Bank
Finansbranschens Centralförbund

Daniel Sazonov från Helsingin Suomalainen yhteiskoulu har segrat i Ekonomigurutävlingen för gymnasieelever 2012. Ari Piik från Lahden yhteiskoulun lukio kom tvåa och Juho Kärpijoki från Liedon lukio trea. Till finalen i Helsingfors den 1–2 mars 2012 gick tio elever från uttagningstävlingarna som hölls den 18 januari 2012 i skolorna runt om i landet. I uttagningstävlingarna deltog ca 850 elever från 111 gymnasier. Tävlingen ordnades i år redan för 15 gången. Den syftar till att öka gymnasieelevernas ekonomiska kunskaper.

Finalen bestod av en skriftlig och en muntlig del. I det skriftliga provet skulle finalisterna bedöma bytesbalansens betydelse för Finlands ekonomi och analysera orsakerna till den senaste försämringen av bytesbalansen. I det muntliga provet debatterade finalisterna parvis bland annat behovet av ett tätare ekonomiskt samarbete i Europa och de eventuella samhällsekonomiska fördelarna med större kommuner.

Ekonomigurutävlingen arrangeras av Finlands Bank, Finansbranschens Centralförbund och Förbundet för lärarna i historia och samhällslära. Tävlingen stöds också av Ekonomijournalisterna och Finlands Gymnasistförbund.

De tre bästa i finalen belönades med en prissumma (1 000 euro, 500 euro och 250 euro). Det gymnasium som segraren kommer från får vandringspriset – en äkta doktorshatt – för ett år. Alla finalister får en prenumeration på någon ekonomisk tidskrift och ett bokpris. Priserna utdelades av Finlands Banks chefdirektör Erkki Liikanen och verkställande direktören för Finansbranschens Centralförbund Piia-Noora Kauppi samt ordföranden för Förbundet för lärarna i historia och samhällslära Jari Aalto och vice ordföranden i Ekonomijournalisternas styrelse Olli Kuivaniemi.

Finalisterna i alfabetisk ordning:
•   Susanna Hassinen, Ressun Lukio, Helsingfors
•   Henri Heikinheimo, Haukiputaan lukio, Haukipudas
•   Kalle Kantanen, Kouvolan yhteiskoulun lukio, Kouvola
•   Juho Kärpijoki, Liedon lukio, Lundo
•   Ville Leppälä, Etelä-Tapiolan lukio, Esbo, Hagalund
•   Jyri Patama, Saarijärven lukio, Saarijärvi
•   Ari Piik, Lahden yhteiskoulun lukio, Lahtis
•   Niko Puranen, Cygnaeus-lukio, Jyväskylä
•   Matti Remes, Porin Suomalaisen yhteiskoulun lukio, Björneborg
•   Daniel Sazonov, Helsingin Suomalainen yhteiskoulu, Helsingfors

Upplysningar:
informatör Iina Lario, Finlands Bank, telefon 010 831 26 89
projektchef Elina Antila, Finansbranschens Centralförbund, telefon 020 793 42 95.