​Laget från Etelä-Tapiolan lukio har vunnit den finländska finalen i tävlingen Generation €uro. Laget från Lahden yhteiskoulun lukio kom på andra och laget från Helsingin Suomalainen yhteiskoulu på tredje plats. Finalen hölls i Finlands Banks myntmuseum den 4 april 2013. Det vinnande laget valdes av en jury som bestod av experter på Finlands Bank. Ordförande för juryn var Seppo Honkapohja som är medlem i Finlands Banks direktion.

Det vinnande laget och läraren vann en studieresa till Europeiska centralbanken i Frankfurt. Där får laget träffa ECB:s chefdirektör Mario Draghi. De två övriga finallagen belönades med presentkort på böcker. I det vinnande laget deltog Markus Hilli, Eemil Nuuttila, Tatu Suontausta och Antti Venäläinen. Laget leddes av deltagande läraren Harri Korpisaari.

Generation €uro är en lagtävling om penningpolitik som arrangeras i elva euroländer för elever i åldern 16–19 år. I tävlingar som arrangeras runt om i Europa ska fyrapersoners lag presentera ett förslag till ECB-rådets räntebeslut och eventuella andra penningpolitiska åtgärder. Tävlingsarrangör i Finland var Finlands Bank. Den finländska finalen arrangerades samma dag som ECB-rådets penningpolitiska sammanträde i Frankfurt i Tyskland.

Tävlingen Generation €uro ingår i Finlands Banks verksamhet som strävar efter att främja ungdomars kunskaper i ekonomi. Genom Generation €uro får ungdomarna en uppfattning om penningpolitikens inverkan på ekonomin i euroområdet och centralbankernas verksamhet i allmänhet.

Den första tävlingsomgången var en frågetävling på internet och i den deltog 20 lag. Den andra omgången var en essäuppgift. De tre bästa lagen tog sig till final.

Upplysningar:
informatör Iina Lario, telefon 010 831 2689.