11.6.2025 - Protokollsammanfattning
Tid 11.6.2025 10.00
Plats Microsoft Teams/Finlands Bank
Närvarande Tjänstemän från Finlands Bank och Finansinspektionen. Branschrepresentanter från OP-gruppen, Aktia, Sparbanksförbundet, Nordea och S-Banken.
1 Beredning av förordningen – tidtabell och framskridande
· För närvarande kommenterar arbetsgrupperna inom ECB:s olika statistikområden förordningen. Arbetsgruppernas behandling slutförs i början av juli.
· ECB:s statistikkommitté (STC) behandlar sannolikt utkastet till IReF-förordningen efter semesterperioden i Centraleuropa i september.
· ECB-rådet kommer att behandla IReF på sitt möte i september och fatta beslut om övergången till genomförandefasen.
2 Plock ur utkastet till förordning
· Testrapporteringen blir inte obligatorisk.
· Motpartsdata
o Användningen av RIAD-kod har blivit obligatorisk för sådana motparter som ska identifieras med fullständiga uppgifter.
o Valideringarna av obligatoriska motpartsdata sker senast före deadline för övrig rapportering.
o Undantag vid rapporteringen av motpartsdata har planerats åtminstone för gäldenärer vars sammanlagda lån är mindre än 25 000 euro.
o Sådana motparter som inte beviljats en nationell identifieringskod räknas till svårligen identifierbara motparter med förenklade rapporteringskrav avseende motpartsdata. Mer detaljerade definitioner saknas tills vidare.
o Inga undantag avseende rapporteringen av motpartsdata har planerats för värdepapperssidan.
· Parallellrapportering
o Kommer att börja ca 15.1.2030, dvs. i enlighet med det nuvarande RATI-schemat i fråga om månadsvisa data (t+10 arbetsdagar från referensdatum). Den första utsatta dagen för kvartalsvisa data följer FinRep-schemat, dvs. 11.2.2030 (t+42 kalenderdagar). Utöver dessa finns det också en separat försändelse som lämnas in månadsvis och som bl.a. innehåller riskuppgifter.
o Övergången från nuvarande rapportering till IReF är en invecklad process, och för detta utarbetas en egen förordning.
§ Avslutandet av parallellrapporteringen för RATI:s del bedöms på landnivå med hjälp av flera mätare som baserar sig på BSI- och MIR-statistik. När en tillräcklig andel av mätarna fylls löpande under 6 månader, kan RATI avslutas.
§ Luoti-rapporteringen kommer i vilket fall som helst att avslutas 6 månader efter att parallellrapporteringen har inletts.
· Undantagen från rapporteringsskyldigheten motsvarar i stort nuvarande RATI, dvs. för de rapportörer som beviljats undantag gäller i stället för rapportering månadsvis rapportering varje kvartal.
· Hushållslån
o Den nationella centralbanken kan välja om rapportering lån för lån inleds först 2033 och aggregerat 2030, eller lån för lån redan från 2030.
o Flera av arbetsgruppens branschrepresentanter föredrog alternativet att inleda med den aggregerade datainsamlingen 2030. Finlands Bank hade förväntat sig att branschen skulle föredra en direkt övergång till datainsamling lån för lån för att undvika två separata utvecklingsfaser. Finlands Bank beaktar branschens ståndpunkt vid valet.
· Icke-vinstsyftande organisationer behandlas i utkastet till förordning på samma sätt som hushållssektorn, dvs. aggregerad rapportering har möjliggjorts.
· Ändring av ID för lån tillåts för rapportörerna i utkastet till förordning.
· Kassakravskalkylerna kommer att produceras direkt i IReF-systemet, dvs. för Finlands del fortsätter verksamheten som tidigare.