Finlands Banks betalningsriktlinjer främjar funktionssäkra och smidiga betalningar
Finlands Banks har gett ut nya riktlinjer för betalningar. Dessa uppdaterar riktlinjerna från 2018 och 2022. Syftet med de uppdaterade riktlinjerna är att styra utvecklingen av betalningssystemen i en riktning där funktionssäkerhet, smidighet och tillförlitlighet säkerställs under alla omständigheter och för olika kundgrupper.

”Vårt uppdrag på Finlands Bank är att övervaka att betalningssystemen fungerar säkert och effektivt. Vi vill se till att allmänheten kan välja det betalningssätt som är bäst lämpat för respektive situation. Betalningssystemen och kontanttillgången ska vara på en sådan nivå att denna valfrihet är genuint tillgänglig för alla”, konstaterar avdelningschefen för Finlands Banks betalningssystemsavdelning Päivi Heikkinen.
I riktlinjerna betonas också betalningssystemens motståndskraft mot kriser. Betalnings- och avvecklingssystemen ska vara väl rustade mot eventuella störningar och cyberhot, och riktlinjerna syftar till att främja utvecklingen av beredskapslösningar. Alla aktörer ska också sörja för att cybersäkerheten och störningshanteringen för de gemensamma systemen är tillfredsställande.
”Betalningar är en samhällskritisk funktion. Betalningssystemen har generellt sätt fungerat väl och vi har vant oss vid att vi kan betala för våra uppköp mer eller mindre på rutin. Vi vill se till att detta gäller också framöver. Alla aktörer ska sörja för en tillräcklig betalningssäkerhet, och också kontanter ska finnas kvar som ett alternativ för betalning av nödvändiga vardagsköp”, säger direktionsmedlem Tuomas Välimäki.
Utöver att säkerställa tillförlitliga, effektiva och funktionssäkra betalningssystem under alla omständigheter verkar Finlands Bank också för att fördjupa det gemensamma eurobetalningsområdet för massbetalningar. Inom Eurosystemet ska alla tjänsteleverantörer följa europeiska, kompatibla standarder. Detta bidrar till funktionssäkerheten och stärker konkurrensen.
Finlands Bank stöder också sådana initiativ som förbättrar betalningssystemens förmåga att förebygga betalningsbedrägerier och tillhandahåller kunderna tillförlitlig information för hantering av privatekonomin. ”De elektroniska betalningssättens säkerhet gäller inte endast systemens funktionssäkerhet, utan vi vill också framhålla vikten av att varje individ har möjlighet att använda systemen säkert och erhålla tillförlitlig information om sin privatekonomi”, konstaterar Välimäki.
Betalningsriktlinjerna återspeglas i Finlands Bank arbete när banken bedömer betalnings- och avvecklingssystemens funktion och deltar i diskussionen om utvecklingen av systemen. Framgången i detta arbete analyseras i samband med den årliga verksamhetsuppföljningen.