Statistik | 12.6.2025 kl. 10.00

I januari–mars 2025 betalades med kort i första hand till affärer som säljer livsmedel och alkoholfria drycker

De finländska betaltjänstleverantörernas kunder betalade med betalkort för sammanlagt 17,1 miljarder euro under första kvartalet 2025. Nästan en tredjedel av summan betalades till försäljare, vars näringsgren är livsmedel och alkoholfria drycker.

De finländska betaltjänstleverantörernas kunder betalade med betalkort för sammanlagt 17,1 miljarder euro under första kvartalet 2025, vilket var 854 miljoner euro (5,2 %) mer än vid motsvarande tidpunkt året innan. Nästan en tredjedel av summan betalades till försäljare, vars näringsgren är livsmedel och alkoholfria drycker. Kunderna köpte livsmedel och alkoholfria drycker till ett värde av 5,1 miljarder euro under första kvartalet 2025, vilket var 2 % mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan.

 

För diverse varor och tjänster betalades mer med kort än för ett år sedan

 

Kortbetalningarna klassificeras enligt försäljarens näringsgren och inte enligt innehållet i ett enskilt inköp. Ungefär 76 % av kundernas betalningar hänförde sig till fyra näringsgrenar. Av betalningarna gick 30 % till livsmedel och alkoholfria drycker, 20 % till diverse varor och tjänster, 15 % till transport och 11 % till rekreation och kultur.

Betraktat efter näringsgren kan tillväxten huvudsakligen tillskrivas konsumtionen av diverse varor och tjänster. Kunderna betalade under det första kvartalet sammanlagt 3,5 miljarder euro för diverse varor och tjänster, dvs. över 400 miljoner euro mer än vid motsvarande tidpunkt för ett år sedan.[1] Det totala värdet av kortbetalningarna sjönk med 9,7 % från oktober–december. I allmänhet använder konsumenterna mer pengar i slutet av året än under det första kvartalet av året.

Med kort gjordes i januari–mars betalningar till näringsgrenen rekreation och kultur till ett värde av sammanlagt 1,8 miljarder euro, vilket var 12 % mer än för ett år sedan. Till försäljare inom hälsovårdssektorn gjordes betalningar för sammanlagt 886 miljoner euro, dvs. 10 % mer än vid motsvarande tidpunkt ett år tidigare.

Endast till en näringsgren gjordes betydligt mindre kortbetalningar i januari–mars 2025 jämfört med samma tidpunkt för ett år sedan. Kunderna gjorde betalningar för sammanlagt 250 miljoner euro till försäljare av alkoholhaltiga drycker och tobak, vilket var 21 miljoner euro mindre än under det första kvartalet ett år tidigare. Procentgränsen på alkoholdrycker som framställts genom jäsning steg i detaljhandeln till 8,0 % i juni 2024 och Alkos literförsäljning har minskat efter det[2]. Detaljförsäljningen av alkohol har som helhet minskat efter reformen. Produkter som omfattas av lagreformen köptes mer inom detaljhandeln och mindre än tidigare från Alko[3], varvid sannolikt en större andel av alkoholförsäljningen syns i denna statistik inom näringsgrenen för livsmedel och alkoholfria drycker.

 

En del av de siffror som behandlas i detta meddelande har publicerats i dashboarden för betalningsstatistik.

 

Nästa publiceringstillfälle 4.9.2025 kl. 10.

 

[1] I COICOP-klassificeringen ingår sammanlagt 13 kategorier och en egen kategori för betalningar som saknar näringsgren. Mer information om klassificeringen finns på Statistikcentralens webbplats.

[2] För literförsäljningen i fjol redogörs mer ingående i Alkos meddelande (på finska) och av dashboarden framgår minskningen i literförsäljningen i år.

[3] Ytterligare information i Konkurrens- och konsumentverkets meddelande (på finska)

Närmare upplysningar lämnas av

Usva Topo, telefon 09 183 2056, e-post: usva.topo(at)bof.fi,

Olli Tuomikoski, telefon 09 183 2925, e-post: olli.tuomikoski(at)bof.fi.