Kortilla maksettiin tammi-maaliskuussa 2025 ensisijaisesti elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia myyville kaupoille
Suomalaisten maksupalveluntarjoajien asiakkaat maksoivat maksukortilla yhteensä 17,1 mrd. euron edestä vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä. Lähes kolmasosa summasta maksettiin myyjille, joiden toimiala on elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat.
Suomalaisten maksupalveluntarjoajien asiakkaat maksoivat maksukortilla yhteensä 17,1 mrd. euron edestä vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä, mikä oli 854 milj. euroa (5,2 %) enemmän kuin edeltävänä vuonna vastaavana ajankohtana. Lähes kolmasosa summasta maksettiin myyjille, joiden toimiala on elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat. Asiakkaat ostivat elintarvikkeita ja alkoholittomia juomia 5,1 mrd. euron edestä vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä, mikä oli 2 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.
Korttimaksut luokitellaan myyjän toimialan mukaan eikä yksittäisen ostoksen sisällön perusteella. Noin 76 % asiakkaiden maksuista meni neljälle toimialalle. Maksuista 30 % käytettiin elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin, muihin tavaroihin ja palveluihin 20 %, liikenteeseen 15 % ja kulttuuriin ja vapaa-aikaan 11 %.
Toimialakohtaisesti kasvu selittyy pääasiassa muiden tavaroiden ja palveluiden kulutuksella. Asiakkaat maksoivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä yhteensä 3,5 mrd. euroa muista tavaroista ja palveluista eli yli 400 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana.[1] Loka-joulukuusta korttimaksujen kokonaisarvo laski 9,7 %. Yleensä kuluttajat käyttävät enemmän rahaa loppuvuonna kuin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Kortilla maksettiin tammi-maaliskuussa kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalle yhteensä 1,8 mrd. euron edestä, mikä oli 12 % enemmän kuin vuosi sitten. Terveysalan myyjille maksettiin yhteensä 886 milj. euron edestä eli 10 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana.
Ainoastaan yhdelle toimialalle korttimaksuja tehtiin huomattavasti vähemmän tammi-maaliskuussa 2025 kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Asiakkaat maksoivat yhteensä 250 milj. euroa alkoholijuomien ja tupakan myyjille, mikä oli 21 milj. euroa vähemmän kuin vuosi sitten ensimmäisellä neljänneksellä. Käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien prosenttiraja vähittäismyynnissä nousi 8,0 prosenttiin kesäkuussa 2024, ja Alkon litramyynti on vähentynyt siitä lähtien[2]. Alkoholin vähittäismyynti on kokonaisuudessaan vähentynyt uudistuksen jälkeen. Lakiuudistuksen piirissä olevia tuotteita ostettiin enemmän vähittäismyynnistä ja aiempaa vähemmän Alkosta[3], jolloin luultavasti aiempaa isompi osa alkoholin myynnistä näkyy tässä tilastossa elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien toimialalla.
Osa tiedotteessa käsitellyistä luvuista on julkaistu maksuliiketilastojen dashboardissa.
Seuraava maksuliiketilastojen neljännesvuosittainen tiedote julkaistaan 4.9.2025 klo 10.
[1] COICOP-luokituksessa on yhteensä 13 luokkaa ja oma luokka maksuille, joilta puuttuu toimiala. Lisätietoa luokituksesta löytyy Tilastokeskuksen verkkosivuilta.
[2] Lisätietoa viime vuoden litramyynnistä Alkon tiedotteesta ja dashboardista tietoa tämän vuoden litramyynnin vähenemisestä.
[3] Lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.