Henkilöstön turvallisuus ja hyvinvointi ovat Suomen Pankille ensisijaisen tärkeitä. Suomen Pankissa koronavirustilannetta seuraa ja toimenpiteitä koordinoi sitä varten asetettu ryhmä, jota johtaa johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen. Varautumistoimenpiteinä etätyön tekemistä on lisätty ja virkamatkoista on luovuttu. Suomen Pankki peruu lisäksi kaikki yleisötilaisuudet ja seminaarit toukokuun loppuun saakka. Suomen Pankin rahamuseon opastukset perutaan ja uusia varauksia ei oteta museoon toistaiseksi.

Suomen Pankki on varautunut hoitamaan viranomaistehtävät henkilökunnan mahdollisten sairauslomien ja karanteenien aikana. Suomen Pankki testaa säännönmukaisesti erilaisten varautumisjärjestelyjen toimivuutta ja testausta on laajennettu koronatilanteen vuoksi.

Suomen Pankki tekee varautumisessaan tiivistä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa sekä eurojärjestelmän ja muiden keskuspankkien kesken. Varautumisessa keskeistä on viranomaistehtävistä huolehtiminen myös häiriö- ja poikkeustilanteissa.

Suomen Pankki seuraa ja analysoi rahoitusmarkkinoiden tilannetta ja koronaviruksen talousvaikutuksia. Suomen Pankki päivittää arvionsa Suomen kuluvan vuoden talouskasvusta 18.3.2020 julkaistavan talouskatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antavat:

johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen, p. 09 183 2007