Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) kevätkokous järjestetään tänä vuonna virtuaalisena. IMF:n kansainvälinen valuutta- ja rahoituskomitea (IMFC) sekä Maailmanpankin ja IMF:n yhteinen kehityskomitea pitävät kokouksen videoyhteydellä. Pääjohtaja Olli Rehn, joka edustaa Suomea valuuttarahaston hallintoneuvostossa, osallistuu 16.4.2020 järjestettävään IMFC-kokoukseen. Valtiovarainministeri Katri Kulmuni pitää Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteisen puheenvuoron IMFC-kokouksessa. Kulmuni ja Rehn osallistuvat kokoukseen etänä Helsingistä. Kokouksessa käsitellään jäsenmaiden ja IMF:n toimia vastata koronapandemiasta seuranneisiin taloudellisiin vaikeuksiin. Kokousten yhteydessä järjestettäviä lehdistötilaisuuksia voi seurata osoitteessa https://meetings.imf.org/en/2020/Spring.

Pääjohtaja Rehn alustaa IMF:n kevätkokouksen ohessa pidettävässä verkkoseminaarissa ”The World Economy Transformed”. Muina puhujina verkkoseminaarissa ovat James Bullard, Benoît Coeuré ja Barry Eichengreen. Tilaisuus järjestetään perjantaina 17.4. klo 16–17.30 Suomen aikaa. Median edustajat voivat ilmoittautua tilaisuuteen Suomen Pankin viestinnän kautta (info@bof.fi).

IMF:n operatiivisesta toiminnasta vastaa paikan päällä Washington DC:ssä toimiva IMF:n johtokunta. Suomen nimeämänä Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtokunnan jäsenenä vuosina 2020–2022 toimii Mika Pösö. Tässä tehtävässä Suomella on koordinaatiovastuu valmistella vaalipiirin kanta IMF:n johtokunnassa käsiteltäviin asioihin.

Lisätietoja antaa johtokunnan neuvonantaja Kimmo Virolainen, puh. 09 183 2270.