Suomen talouskasvu pysyy tänä ja ensi vuonna nollan tuntumassa. Korkojen nousu ja kasvaneet kustannukset leikkaavat yritysten investointeja. Samalla Suomen tärkeimmät vientimarkkinat ja sen myötä Suomen vienti kasvavat kituliaasti. ”Työllisyys pysyy talouden valopilkkuna, vaikka aivan vahvin työllisyyden vire taukoaa”, toteaa Suomen Pankin ennustepäällikkö Meri Obstbaum.

Suomen Pankki on julkaissut ennusteensa vuosille 2023–2025. Suomen talous supistuu tänä vuonna 0,4 prosenttia, koska hintojen nousu, kiristynyt rahapolitiikka ja heikko vientikysyntä viivyttävät kasvun käynnistymistä. Inflaatio hidastuu kuluvan vuoden aikana, mikä parantaa kotitalouksien ostovoimaa jo nyt. Tämän seurauksena kasvu piristyy 0,9 prosenttiin vuonna 2024. Korkojen nousu vaimentaa sekä investointien että yksityisen kulutuksen kasvua myös lähivuosina. Vuonna 2025 talouskasvu vahvistuu 1,5 prosenttiin.

Inflaation hidastuminen ja palkkojen nousu Suomessa parantavat vähitellen kotitalouksien ostovoimaa ja virkistävät yksityistä kulutusta”, sanoo Obstbaum.

Energian hintojen lasku hidastaa inflaatiota selvästi jo tänä vuonna. Rahapolitiikan kiristäminen alkaa vähitellen purra, ja Suomen inflaatio vaimenee ensi vuonna 1,3 prosenttiin. Kulutustavaroiden ja palveluiden hintakehitystä mittaava pohjainflaatio hidastuu kuitenkin viiveellä, kun palkankorotukset ja vuokrien nousu ylläpitävät palveluiden inflaatiota. Palkansaajien ansioiden kehitys on tulevina vuosina reipasta, ja reaaliansiot kasvavat. Taistelu inflaatiota vastaan ei ole vielä ohi, joten kotitalouksien ja yritysten lainakorot pysyvät toistaiseksi korkeampina kuin mihin viime vuosien aikana on totuttu.

Kotitalouksien kulutus tointuu vuoden 2023 aikana kasvuun, kun ostovoima ja reaalitulot alkavat elpyä. Korkomenot vievät nyt entistä suuremman osan sellaisten kotitalouksien tuloista, joilla on velkaa. ”Osaa kotitalouksista on auttanut se, että ne ovat pystyneet kattamaan kallistuneita elämisen kustannuksia käyttämällä esimerkiksi koronapandemian aikana kertyneitä säästöjään”, sanoo Obstbaum.

Kun korot ovat nousseet ja talousnäkymät olleet epävarmoja, ovat yritykset olleet tänä vuonna varovaisia investointiensa kanssa. Varsinkin uusia asuntoja rakennetaan aikaisempaa selvästi vähemmän. Vihreän siirtymän hankkeita on kuitenkin runsaasti suunnitteilla.