Suomen Pankin johtokunta vahvisti kokouksessaan 24.2.2005 pankin uuden organisaation ja johtokunnan työnjaon, jotka tulevat voimaan 1.3.2005. Samalla vahvistettiin uusien osastojen toimintasuunnitelmat ja budjetit vuodelle 2005.

Uudessa organisaatiossa toimintoja keskitetään entistä kattavampiin osastoihin, tehostetaan resurssien käyttöä sekä parannetaan toiminta-alueiden yhteistyötä ja tiedonkulkua. Vanhassa organisaatiossa on yhteensä 18 osastoa ja yksikköä, joiden toiminnot keskitetään kuudelle osastolle ja sisäisen tarkastuksen yksikköön.

Pääjohtaja Erkki Liikasella on yleisvastuu Euroopan keskuspankkijärjestelmään liittyvistä asioista. Hän on rahapolitiikasta päättävän EKP:n neuvoston jäsen. Hänen vastuullaan ovat myös johdon sihteeristö ja sisäinen tarkastus. Johdon sihteeristöön kuuluvat mm. viestintä, kansainväliset asiat ja lakiasiat sekä strategiset kysymykset.

Johtokunnan varapuheenjohtaja Matti Louekoski vastaa rahoitusmarkkina- ja tilasto-osastosta sekä maksuvälineosastosta. Rahoitusmarkkina- ja tilasto-osasto toimii vakaan ja tehokkaan rahoitus- ja maksujärjestelmän ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi Suomessa sekä vastaa Suomea koskevien tietojen tuottamisesta euroalueen ja kansallisiin rahoitus- ja maksutasetilastoihin. Maksuvälineosasto vastaa euroseteleiden ja -kolikoiden liikkeeseenlaskusta, laadusta ja aitoudesta sekä alueellisen rahahuollon järjestämisestä Suomessa.

Johtokunnan jäsenen Sinikka Salon vastuulle tulee rahapolitiikka- ja tutkimusosasto. Osasto osallistuu eurojärjestelmän rahapolitiikan valmisteluun ja analysointiin sekä vastaa pankin kokonaistaloudellisten ennusteiden laatimisesta. Osastoon kuuluvat myös tutkimusyksikkö ja siirtymätalouksien tutkimuslaitos. Tutkimusyksikön tutkimukset suuntautuvat rahapolitiikkaan sekä rahoitusmarkkinoiden ja maksujärjestelmien toimintaan. Siirtymätalouksien tutkimuslaitos seuraa ja analysoi erityisesti Venäjän ja Kiinan kehitystä.

Johtokunnan jäsenen Pentti Hakkaraisen vastuulle tulevat pankkitoimintaosasto ja hallinto-osasto. Pankkitoimintaosasto toteuttaa eurojärjestelmän rahapolitiikkaa markkinaoperaatioin Suomessa sekä vastaa valuuttavarannon sijoittamisesta ja riskienhallinnasta. Se tuottaa Suomessa toimiville rahalaitoksille keskuspankkipalvelut likviditeetti-, luotto- ja talletusasioissa sekä kotimaisessa ja kansainvälisessä maksuliikenteessä. Hallinto-osasto vastaa talous- ja henkilöstöhallinnosta, IT-toiminnasta ja turvallisuusasioista sekä keskitetysti kiinteistöistä ja erilaisista sisäisistä palveluista.