Finlands Banks direktion fastställde vid sitt sammanträde den 24 februari 2005 en ny organisation för banken och en ny arbetsfördelning för direktionen från den 1 mars 2005. Samtidigt antogs verksamhetsplaner och budgetar för de nya avdelningarna för 2005.

I den nya organisationen koncentreras verksamheterna i alltmer heltäckande avdelningar, resursanvändningen effektiveras och samarbetet och informationsgången mellan de olika verksamhetsområdena förbättras. Den gamla organisationen bestod av 18 avdelningar och enheter, som nu centraliseras till sex avdelningar och en enhet för intern revision.

Chefdirektör Erkki Liikanen har det övergripande ansvaret för ärenden som gäller Europeiska centralbankssystemet. Han är medlem av ECB-rådet, som fattar beslut om penningpolitiken. Han ansvarar också för ledningssekretariatet och internrevisionen. Till ledningssekretariatet hör bland annat kommunikation, internationella och juridiska ärenden och strategifrågor.

Direktionens vice ordförande Matti Louekoski ansvarar för finansmarknads- och statistikavdelningen och betalningsmedelsavdelningen. Finansmarknads- och statistikavdelningen arbetar för att upprätthålla och utveckla ett stabilt och effektivt finans- och betalningssystem i Finland och ansvarar för produktionen av Finlandsstatistik för finans- och betalningsbalansstatistiken för euroområdet och Finland. Betalningsmedelsavdelningen svarar för utgivningen, kvaliteten och äktheten av eurosedlar och euromynt och för det regionala kontantförsörjningssystemet i Finland.

Direktionsmedlem Sinikka Salo får ansvaret för avdelningen för penningpolitik och forskning. Avdelningen deltar i beredning och analys av Eurosystemets penningpolitik och svarar för utarbetandet av bankens makroekonomiska prognoser. Till avdelningen hör också en forskningsenhet och forskningsinstitutet för transitionsekonomier. Forskningsenheten inriktar sin forskning på penningpolitik, finansmarknad och betalningssystem. Forskningsinstitutet bevakar och analyserar främst utvecklingen i Ryssland och Kina.

Direktionsmedlem Pentti Hakkarainen får ansvaret för bankavdelningen och administrativa avdelningen. Bankavdelningen genomför Eurosystemets penningpolitik genom marknadsoperationer i Finland och svarar för förvaltningen och riskhanteringen av valutareserven. Avdelningen tillhandahåller centralbankstjänster för monetära finansinstitut i Finland för deras likviditetsbehov, utlåning och inlåning och för inhemska och utländska betalningar. Administrativa avdelningen svarar för ekonomiförvaltning, personaladministration, IT-verksamhet och säkerhetsfrågor och centraliserat för fastigheter och intern service av olika slag.

En detaljerad organisationsplan

BILAGA Vissa representant- och medlemskap för direktionsmedlemmarna