Finlands Bank inledde firandet av sitt 200-årsjubileum i januari med en konstutställning med över 100 konstverk ur bankens samlingar.  Intresset för utställningen var oväntat stort.

På allmänhetens begäran ordnas konstutställningen på nytt i augusti. Banken har då normal verksamhet och utställningen är därför inte lika omfattande som i januari, men består trots det av hela 80 verk. Bland de utställda verken finns bland annat Akseli Gallen-Kallelas målning Ainotriptyken (1888–89), Eva Anttilas bildvävnad Arbete och liv och Dora Jungs bildtapeter Guldmyntfot och Kopparmyntfot.

Utställningen har skapats av chefskonservator Hannele Heporauta från John Nurminen Prima. Guider är medlemmarna i bankens konstklubb.

Besökarna bjuds också på korta presentationer av Finlands Banks verksamhet och huvudbyggnadens historia.

Konstutställningen är öppen i sex dagar enligt följande:

• tisdag 16.8.2011 kl. 16–20
  • onsdag  17.8.2011 kl. 16–20
  • torsdag  18.8.2011 kl. 16–20
  • fredag  19.8.2011 kl. 16–20
  • lördag 20.8.2011 kl. 11–16
  • söndag 21.8.2011 kl. 11–16
Ingen förhandsanmälan behövs, utan besökarna får komma in i tur och ordning.

Huvudbyggnaden och konstutställningen presenteras också på Finlands Banks webbplats http://www.suomenpankki.fi/sv/suomen_pankki/yleisopalvelut/virtuella_rundvandringar/Pages/default.aspx.

Upplysningar:
informatör Eeva Kristiina Lahtinen, telefon 010 831 29 08, eevakristiina.lahtinen(at)bof.fi
konstklubbens ordförande Jukka Valle, telefon 010 831 26 17, jukka.valle(at)bof.fi