Plats: Finlands Bank / Microsoft Teams

Närvarande: Tjänstemän från Finlands Bank. Branschrepresentanter från Sparbanksgruppen, OP-gruppen, ALM Partners, Aktia och Finans Finland

 

1. Öppningsord

  • Finlands Bank meddelar att huvudtemat för mötet är presentationen av resultaten av den kompletterande kostnadsnyttoanalysen (cCBA)

2. Godkännande av protokollet från föregående möte och protokollsammanfattningen

  • Protokollet och protokollsammanfattningen från föregående möte godkänns med ändringen att det avvikande från vad som tidigare informerats inte kommer att införas en separat tabell för ramavtalen

3. Resultaten av cCBA (WG IRDD:s möte 7.9.2023)

  • Under IReF-beredningen har förslag om datainsamling lån för lån avseende fysiska personers lån lagts fram
    • Vid identifieringen av gäldenärerna används enligt förslaget en pseudonymiseringsalgoritm som de nationella centralbankerna inte har tillgång till. På detta sätt kan gäldenärernas identitet hemlighållas, men man kan trots det fastställa vilka lån som hör till samma aktör
  • Enligt rapportörerna har insamlingen av uppgifter lån för lån fler fördelar än nackdelar, vilket varit ett positivare svar än väntat
    • En branschrepresentant oroar sig över det extra arbete som valideringsreglerna för datainsamlingen lån för lån medför, eftersom det kommer att vara arbetskrävande att korrigera enskilda lån med motstridig information i bassystemet
  • Insamlingen av tilläggsattributen till fastighetslån är ur rapportörernas synvinkel kostnadsmässigt dyr
  • En utökad datainsamling som gäller poster utanför balansräkningen kommer inte att omfatta alla poster utanför balansräkningen, men innehåller sannolikt bl.a. ej disponerade kreditlimiter. För ramavtal införs inte en egen tabell
  • En branschrepresentant kommenterade att med en mer detaljerad datainsamling följer en massivare produktionsprocess, och detta måste också beaktas i rapporteringsschemat
    • Finlands Bank svarar att inlämningstiden enligt planerna kommer att vara två dagar längre än i den nuvarande RATI-enkäten.
  • Enligt branschen är kostnaderna för inrapportering av attribut i anslutning till klimatförändringarna höga. Finlands Bank ser det som osannolikt att kraven godkänns som sådana i IReF
  • Utgångspunkten för IReF:s rapporteringsschema är förslaget i föregående CBA-enkät, som innehåller drag av tidtabellen i AnaCredit-förordningen och Luoti-datainsamlingen
    • När det gäller rapporteringsschemat är det väsentligt att kraven i BSI- och MIR-förordningarna uppfylls, eftersom ECB använder denna statistik bl.a. vid beredningen av penningpolitiska beslut
  • En harmonisering av begreppen med FINREP:s solonivå anses entydigt vara till nytta och kommer sannolikt att genomföras