Finlands Banks konstsamling på nätet

Nationens egendom

Finlands Banks konstsamling bildar ett unikt allkonstverk. Det innebär inte en homogen linje gällande stilriktning och anskaffningar, utan en samling verk som belyser även överraskande sidor av olika skeden i vår nationella konst från autonomins tider till dags dato.

Arkitekten för Finlands Banks huvudbyggnad Ludwig Bohnstedts eklektiska bidrag har stått sig väl genom de förändringar som skiftande behov och krigets skador inneburit liksom också en omfattande tillbyggnation. Kanske det är tack vare denna mångfasetterade inramning som även bankens nyaste konstförvärv lätt hittar sin plats i den historiska miljön.

Bekanta sig med utställning och huvudbyggnaden på nätet!

Unga konstnärers utställning

Vad lever Finland av 2067?

Myntmuseets storutställning 2017 Vad lever Finland av 2067? blickar modigt in i framtiden. Utställningens mångkonstnärliga helhet bjuder på en fascinerande resa med dagens ungdomar och ger en inblick i deras uppfattning om framtiden.

Hur ser Finland ut 2067? Vilka är våra näringsgrenar? Vad är värdefullt? Vad innebär finskhet om 50 år? De begåvade eleverna vid Helsingin kuvataidelukio och Vaskivuoren lukio presenterar för oss världen om 50 år.  Utställningen pågår 24.1–31.12.2017. 

Välkommen till Myntmuseum!

VAD HÄNDE PÅ FINLANDS BANK FÖR 100 ÅR SEDAN?

historia blogg

In sin bloggserie skildrar direktionens rådgivare Juha Tarkka och historikern Vappu Ikonen hur händelserna under självständighetsåret 1917 återspeglades i Finlands Bank. Samtidigt lägger Finlands Bank ut protokollen för bankfullmäktiges sammanträden 1917 på sin webbplats allteftersom exakt 100 år har förflutit från respektive sammanträde.

Läs historiebloggen

Titta på protokollen från 100 år tillbaka i tiden

ÖPPET HUS MED MUSIK FÖR ATT HEDRA DET 100-ÅRIGA FINLAND

Jazzmusikern Heikki Sarmanto uppförde den 29 januari 2017 Kalevalakompositioner i arrangemang för pianosolo, samt sitt nykomponerade stycke Kruunuhaka (det finska namnet på Kronohagen här i talspråklig form utan bokstaven ”n” i fogen).

Den 30 januari 2017 framförde pianisten Maria Hämäläinen tolkningar av Jean Sibelius verk. Konstverk i Finlands Banks samling, såsom Akseli Gallen-Kallelas Aino-triptyk, presenterades för första gången till musik av den samtida kompositören Jean Sibelius. Kompositionen som flätar samman bildkonst och musik från guldåldern är ett verk av pianokonstnären Erkki Korhonen.

Titta på pianoframförandena nedan

HEIKKI SARMANTOS KONSERT I FINLANDS BANK

Marias HämäläinenS konsert i Finlands Bank

ÖPPET HUS PÅ FINLANDS BANK I JANUARI 2017

Finlands Banks huvudbyggnad blev skådeplats för ett möte mellan bildkonst och musik, då Finlands Bank firade Finlands 100-åriga självständighet genom att hålla öppet hus för allmänheten genast i början av jubileumsåret. I fyra dagars tid fick gästerna njuta av bildkonst och musik från det 100-åriga Finland.

öppet hus

På jubileumsårets utställning visades bland annat välbekanta klassiker, såsom Juho Rissanens glasmålningar och Akseli Gallen-Kallelas Aino-triptyk. Konstverken presenterades för första gången i ett musikaliskt sammanhang, till musik av den samtida kompositören Jean Sibelius. Kompositionen som flätar samman bildkonst och musik från guldåldern är ett verk av pianokonstnären Erkki Korhonen. Musikstyckena framfördes av begåvade pianister i den yngre generationen: Maria Hämäläinen, Anton Mejias och Ossi Tanner. Dessutom uppförde Heikki Sarmanto pianosolon ur sin omfattande produktion.

Av sina nyanskaffningar ställde banken ut verk av Kari Cavén, Jukka Mäkelä, Marjatta Tapiola och Hannu Väisänen, tillsammans med ett antal andra intressanta plock ur samlingen på ca 1 200 konstverk. Kurator för utställningen, som omfattade drygt 100 konstverk, var konstexperten Markku Valkonen, och medlemmar av bankens konstklubb ställde upp som guider.

öppet hus

I samband med utställningen hölls informationsinslag om bland annat penningpolitiken under självständighetstiden, framtidens betalningslandskap och utmaningarna för euroområdets gemensamma penningpolitik.