En specialutgåva av tvåeuromyntet ges ut i Finland och de övriga euroländerna för att fira 50-årsminnet av Romfördraget. Varje euroland präglar mynt med sitt lands namn. Myntets frånsida är likadan som på det vanliga tvåeuromyntet.

Motivet på specialmyntets nationella sida är fördraget undertecknat av representanter för de sex ursprungliga medlemsländerna. I bakgrunden är ett mönster som föreställer stenläggningen på torget Piazza del Campidoglio ritat av Michelangelo. Här undertecknades Romfördraget den 25 mars 1957.

Specialmyntet präglas i Finland i 1 400 000 exemplar. Från och med den 26 mars 2007 sätter Finlands Bank 800 000 specialmynt i omlopp genom normal penningförsörjning som växelmynt och 600 000 exemplar via affärsbankerna i Finland som större partier. Till allmänheten kommer specialmyntet i huvudsak som växelpengar i affärerna. Det kan också köpas i mynthandlar.

Euroländerna får byta ut motivet på den nationella sidan av tvåeuromyntet för att uppmärksamma en viktig händelse eller person. Finland har hittills präglat tre andra specialmynt. Det första gavs ut sommaren 2004 för att celebrera utvidgningen av EU, det andra hösten 2005 för att fira FN:s 60-årsdag och Finlands 50-åriga FN-medlemskap och det tredje i oktober 2006 med anledning av rösträttens 100-årsjubileum. Specialmynten är lagliga betalningsmedel i alla euroländer.

Ytterligare information:
Finansministeriet, budgetsekreterare Marja Kirppu, tfn 09-1603 3045
Finlands Bank, valvschef Kyösti Norhomaa, tfn 010-831 3413.

Länkar:
Bild på det nya specialmyntet (JPEG)
Alla euroländers specialmynt: http://www.ecb.int/bc/euro/coins/comm/html/index.sv.html