Bankfullmäktige reser till Washington D.C. och New York 14–19 januari 2014. Under resan bekantar sig bankfullmäktige med amerikanska centralbanken och centralbankssystemet Federal Reserve och besöker även Internationella valutafonden (IMF). Under dessa besök informerar sig bankfullmäktige bland annat om USA:s penning- och finanspolitik, extraordinära former av penningpolitik och generellt om den senaste utvecklingen inom USA:s finanssektor och det internationella finanssystemet.

Dessutom besöker fullmäktige New York-börsen (NYSE) och forskningsinstitutet Brookings Institution. Diskussioner kommer att föras om bland annat framtidsutsikterna för USA:s aktiemarknad, hela landets ekonomiska läge och politik och amerikanarnas analys av Eurosystemet och dess framtid. Bankfullmäktige besöker även USA:s finansministerium, träffar ledamöter av kongressen och för diskussioner med företrädare för finansbranschen.

Resan leds av bankfullmäktiges ordförande Ben Zyskowicz. Förutom fem representanter för bankfullmäktige deltar bland annat chefdirektör Erkki Liikanen och direktionens vice ordförande Pentti Hakkarainen från Finlands Bank och bankfullmäktiges rådgivare Ari Hyytinen från riksdagen.

Upplysningar: Bankfullmäktiges sekreterare Anton Mäkelä, anton.makela@bof.fi, tel. 0500 201 213.