Ökningen av det utestående beloppet av lån till hushåll från finländska monetära finansinstitut avmattades 2013 i samtliga kategorier, det vill säga bostadslån, konsumentkrediter och övrig utlåning. Avmattningen kändes mest av i bostadslånen. Trots detta ökade det utestående beloppet av utlåningen till hushåll i Finland snabbare än inom euroområdet i medeltal.

Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid årsslutet till 88 miljarder euro, vilket var 2,2 % mer än vid samma tidpunkt året innan. Att ökningstakten avmattades beror på det allmänt svagare ekonomiska läget. Beloppet av utbetalade nya bostadslån var det minsta på tio år. Under 2013 betalades nya bostadslån ut till ett belopp av 15 miljarder euro, vilket var en femtedel mindre än året innan. Räntemarginalerna för nya bostadslån slutade öka i början av hösten och har sedan dess varit stabila. I december var genomsnittsräntan på nya bostadslån 2,03 %, varav räntemarginalen stod för 1,56 %.

Lånen till icke-finansiella företag började öka i en allt snabbare takt 2013. I början av året var ökningstakten långsam, men den tilltog mot slutet av året. Det utestående lånebeloppet till inhemska icke-finansiella företag, inklusive bostadsbolag, var vid slutet av året 68 miljarder euro, det vill säga 6,1 % mer än året innan. Lånen till bostadsbolag stod för ungefär en fjärdedel av de utestående företagslånen. Jämfört med utlåningen till icke-finansiella företag i övrigt ökade utlåningen till bostadsbolag betydligt snabbare, med en genomsnittlig årsökning på 13 %. Ökningstakten i företagslån är alltjämt snabbare i Finland än i euroområdet i genomsnitt. Företag tog nya lån främst för anskaffning av rörelsekapital och för omstrukturering av finansieringen. Jämfört med året innan använde sig företagen också i större omfattning av marknadsupplåning, så att det nominella värdet av företagens innehav av masskuldebrev uppgick till 30 miljarder euro, som var 16 % mer än ett år tidigare. Räntan på nya utlåningsavtal var 2,38 % i december. Räntemarginalerna för företagslån ökade under året, mest för de mindre lånen. Den genomsnittliga räntemarginalen för nya företagslån var 2,04 % i december.

Inlåningen från hushåll minskade något under 2013. Hushållen är den viktigaste inlåningsgruppen med en andel om över hälften av den totala inlåningen från allmänheten. Hushållens bankinlåning uppgick till 82 miljarder euro vid slutet av året. Särskilt hushållens inlåning med överenskommen löptid minskade betydligt under året och utgjorde 16 miljarder euro, vilket var 18 % mindre än året innan. På grund av de låga inlåningsräntorna placerade hushållen i stället i andra objekt, som placeringsfonder och aktier.

Den aggregerade balansräkningen för finländska monetära finansinstitut uppgick vid slutet av 2013 till 525 miljarder euro, vilket var cirka 75 miljarder euro mindre än vid slutet av 2012. Den kraftiga minskningen av balansräkningen, som pågått sedan sommaren 2012, fortsatte även under början av 2013. Den minskade balansräkningen berodde på minskningen av inlåningen på centralbanken från kreditinstituten och på minskningen av balansvärdet för derivat. Minskningen av inlåningen på centralbanken avspeglar en bättre stabilitet på finansmarknaden. Minskningen av balansvärdet för derivat berodde på ökad användning av central motpartsclearing samt minskning av marknadsvärdet på derivat till följd av stigande långa räntor.

Uppgifterna framgår av årsrapporten Rahalaitokset 2013 som Finlands Bank publicerade i dag.

Närmare upplysningar lämnas av
ekonom Essi Tamminen, essi.tamminen(at)bof.fi, telefon 010 831 2395,
ekonom Jaakko Suni, jaakko.suni(at)bof.fi, telefon 010 831 2454.