Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn har utsetts till förste vice ordförande i Europeiska systemrisknämnden (European Systemic Risk Board, ESRB). Rehn efterträder den tidigare chefen för Sveriges Riksbank, Stefan Ingves på posten. Systemrisknämnden leds av Europeiska centralbankens ordförande Christine Lagarde.

”Jag känner mig hedrad av att ha blivit vald till vice ordförande i Europeiska systemrisknämnden och värdesätter högt det förtroende som mina kolleger har visat mig. Jag ser fram emot att fortsätta det nära samarbetet med Christine Lagarde och medlemmarna i ESRB. Turbulensen i banksektorn under den senaste månaden och prisfallet på fastighetsmarknaden har visat hur viktigt det är att förstå och förebygga uppkomsten av risker som hotar verksamheten i hela det finansiella systemet. ESRB intar en viktig roll för att säkerställa att en spridning av riskerna kan förhindras också framöver”, säger Olli Rehn.

Europeiska systemrisknämnden (ESRB) inrättades efter den globala finanskrisen 2010. ESRB svarar för makrotillsynen av det finansiella systemet i EU. ESRB undersöker och analyser systemrisker i det europeiska finansiella systemet och utfärdar vid behov varningar och rekommendationer till åtgärder för att dämpa och hantera systemrisker och deras konsekvenser.