Kommunikationsmiljön har förändrats snabbt. De traditionella medierna är den primära informationskällan, men de sociala mediernas roll har blivit allt viktigare. Nyheter publiceras dygnet runt och nyhetscykeln har blivit allt snabbare. Sätten att söka och hantera information har blivit mer fragmenterade. Kommunikationsarbetet förändras när ny teknik, såsom artificiell intelligens, tas i bruk.

Den snabba omvärldsförändringen har gjort det svårare att nå ut till olika intressenter. Det är därför viktigt att kommunicera begripligt och flerspråkigt i flera kanaler. ”Finlands Banks nya kommunikationsriktlinjer hjälper oss att agera i en föränderlig omvärld och ger våra intressenter en möjlighet att bilda sig en uppfattning om vår verksamhet”, berättar vice ordföranden i Finlands Banks direktion Marja Nykänen.

Finlands Banks nya kärnbudskap speglar bankens samhällsviktiga roll  

Finlands Bank har en viktig uppgift för att stärka landets övergripande säkerhet genom att upprätthålla ekonomisk stabilitet. Finlands Banks kärnbudskap publicerades i dag och sammanfattar bankens viktiga roll: Vi bygger stabilitet på beprövade fakta.

”I fejknyheternas och informationspåverkans tid producerar och tolkar vi på Finlands Bank forskningsbaserad information om ekonomin. Vårt mål är att vi själva och de intressenter som utnyttjar informationen ska kunna fatta mer välgrundade beslut för samhällets bästa”, framhåller Marja Nykänen.

Forskning och analys som bedrivs av Finlands Banks sakkunniga är avsedd för bredare användning i samhället. Genom vår kommunikation främjar vi uppfyllelsen av policymål och för en dialog med olika intressenter.

Finlands Bank är en del av Eurosystemet. Kommunikationen är ett viktigt penningpolitiskt verktyg som används för att påverka olika aktörers förväntningar om den ekonomiska utvecklingen. Tydlig kommunikation bidrar till förståelsen av centralbankens politik i olika konjunkturlägen. Finlands Bank säkerställer att intressenterna får de uppgifter de behöver om Europeiska centralbankens verksamhet och beslut.

Läs Finlands Banks kommunikationsriktlinjer (på finska)